Mass Effect 2 – виртуална космоопера

Rate this post

Mass Effect се счита за ново начало в ролевия жанр. Разработчиците от BioWare се отказват от всичко онова, заради което бихте могли да намразите класическите RPG-та и вместо това акцентират на космоса, на далечните планети, непознатите светове и синеещите чуждоземци. Няма как да не забележите алюзията, дори ако в детството си съвсем не сте искали да станете космонавт. Mass Effect – това е новият „Стар Трек“, в който космическият кораб „Нормандия“ успешно заменя „Ентерпрайз“, а главният герой, командир Шепърд, е аналог на Споук, който носи мир и просветление на цялата вселена. Наистина, BioWare постъпват доста зле със своите персонажи, в сравнение със създателите на филма с героите от „Стар Трек“.

Напред към бъдещето

Обещанията на BioWare „да убият“ главния герой – командир Шепърд, шест месеца преди излизането на играта изглеждаше като странна шега. Но още петнайсет минутният пролог на Mass Effect 2 превръща тази шега в ужасна реалност : „Нормандия“ е пронизан от лазерните оръдия на друг кораб, Шепърд в последния момент запраща пилота в спасителния модул, а самия той загива.
Под звуците на оркестъра екранът угасва, оставяйки ви със собствените ви мисли и заключения.Премахнати са стандартните и предсказуеми моменти от сценария, но трябва да отбележим, че това е подходящо повече за край на поредна серия от някакъв сериал, но не и за начало на една епична история.
В тези 15 минути се вижда повече, отколкото а цяла игра в доста от другите случаи. Пред очите ни стават зашеметяващи експлозии, лъчът разполовява „Нормандия“, горят каюти и коридори.

Изведнъж грохотът и пламъците се сменят от абсолютна тишина и шумно дишане – Шепърд се озовава в открития космос, над главата му сияе огромна планета, наоколо беззвучно се носят остатъците от разрушения кораб. На това място, ако си спомняте, екранът угасва, но най-важното вече е казано – BioWare са от малкото разработчици на игри, които наистина знаят как се прави това и да не доведат Mass Effect 2 до край на историята е просто невъзможно.

Разбира се, до самия край ние не виждаме, че Шепърд е мъртъв. Още в следващия кадър, за оброгелите му, безформени останки се грижат роботи –  вкарват игли, инжектират лекарства и антибиотици, извършват специални манипулации. Героят бива възстановен буквално парче по парче. След хирургическата намеса, през кожата на командира прозира непознат златен блясък. Зад спасението на „звездния вълк“ седи корпорация „Цербер“, с която героят се сражаваше през голяма част от оригиналната част на играта. Боецът още не е успял да се съвземе и лабораторията е нападната от киборги, към оживелия Шепърд се присъединяват двама души – възелът от тайни и загадки се заплита пред очите ни, а разкриването на най-драматичните подробности става направо под вражеския огън. Разбираме, че от гибелта на „Нормандия“ са изминали две години и макар че редът в галактиката през това време коренно се е променил, тя все още е в опасност. Човечеството е заплашено от тайнствена раса, наречена Reapers /Жътварите/. Именно срещу нейния Властелин, екипът на Шепърд, подкрепен от целия флот на Алианса и Цитаделата, воюваше в първата част на Mass Effect. Сега към сюжета е добавено и още нещо – хората изчезват на цели колонии. Играчът трябва да разбере кой отвлича тези хора.

На пръв поглед

И така, светът и мястото на Шепърд в него, в сравнение с първата част са по-различни. Тогава той завърши приключението като спасител на човечеството и на цялата Галактика. А сега … Две години по-късно дори собствения му екип не знае за него, Шепърд не е поканен на съвещанието на Галактическия съвет и като цяло са малко тези, които виждат в него бившия спасител. Все пак, той печели и нови приятели. В голяма част от играта, командирът работи със загадъчния Illusive Man и си сътрудничи с организация „Цербер“. И скучни персонажи в обкръжението му просто няма.

BioWare прокарват една много тънка психологическа линия между двете страни на екрана – между героите и наблюдаващите ги хора, т.е. играчите. Случайният спътник – татуираната девойка с белези по цялото тяло, изостря вниманието, но при по-близко познанство се открива истината за тежко детство, жестоко отношение на околните към нея и други подобни гадости. Жестокостта и насилието след тези откровения изглеждат като естествена защита. Всеки от ключовите герои има подобни „скелети в гардероба“ и всеки от тях е готов да ги сподели. От командира се изисква да изслушва, да подкрепя и утешава всеки, а не да го пренебрегва.

Можете да прекарате часове, разговаряйки с героите – както с тези от вашия екип, така и със случайни събеседници. Всеки от тях е готов да ви разкаже нещо, да сподели своя радост или беда, за нещо да ви помоли и да ви предложи помощта си. И ако спътниците на командира се държат като в първата част, то във второстепенните задачи са направени промени, които не могат да останат незабелязани. Сега те са много по-разнообразни, съкратени са прекалено дългите пътувания и необходимостта да се четат всички дневници. Но пък се появява друг проблем. Сценаристите на играта са измислили толкова разнообразни приключения, че за 40-50 часа вероятно няма да видите и половината от тях. BioWare са допуснали една обидна за студио от подобен ранг грешка – голяма част от основния сюжет не включва повечето от известните светове.

Дреболията в джоба

Не забравяйте за дребните пропуски и се постарайте сами за изучите вселената. Дяволът, както е известно, се крие в детайлите и разработчиците от BioWare са негови верни последователи. Всяка планета е описана в специален справочник до такива подробности като размер и скорост на въртене около звездите. На кой му е притрябвало това? Авторите са си поставили за цел да направят реалистична тази измислена вселена и блестящо са постигнали тази цел. Важна роля в това са изиграли дизайнерите. В играта е пресъздаден този космос, който сте свикнали да виждате във филмите и да рисувате във въображението си. Далечните синеещи звезди, огромните планети, чиято светлина струи от целия екран, невероятния размер на космическите станции, фантастичните кораби и стилните светлинни филтри – в Mass Effect 2 са използвани най-различни операторски хрумвания и решения.

При цялата тази мащабност, Mass Effect 2 не затруднява потребителя и не го кара да се чувства затиснат от огромна купчина детайли. Продължението дори е по-добро за тези, които търсят „бързи приключения“. Комуникацията с екипа, възстановяването на здравето и смяната на различните оръжия тук са много по-улеснени. Така че, в зависимост от желанието ви, с еднакъв успех можете да играете и стремителен екшън, и епична ролева игра.

Диалозите в Mass Effect 2 създават скъпа, добре обмислена, огромна епопея, в която героите живеят, а не просто съществуват като тъпи неми кули. Сюжетът, постановката, случайните истории и огромните планети – всичко това е хармонично вплетено в невероятна по мащаб игра. Но трябва да се отговори на един много важен въпрос : наистина ли тази шумотевица с десетки таблици и стотици настройки може да се смята за истинско приключение? Да, Mass Effect 2 е истинско приключение, което не бива да пропускате.

Предимства :
* Огромна вселена
* Уникални диалози
* Интересни и разнообразни задания
* Впечатляващо операторско майсторство и специални ефекти
* Значителна продължителност.

Недостатъци :
* сюжетните събития не позволяват да посетите и половината от наличните планети – съветваме ви да го направите самостоятелно.

Графика :  Огромен прекрасен космос, разнообразни планети, отлични визуални ефекти, виртуозна операторска работа – почти няма недостатък, за който да се хванем. Може би единствено, че дизайнът на отделните места е доста еднотипен.

Звук : Озвучаването на Mass Effect 2, както и в първата част, е с изключително качество. Диалозите са пресъздадени от едни от най-популярните холивудски актьори. Аудио ефектите са на нужната висота.

Сингъл плеър/единична игра : В зависимост от желанието ви, можете да играете Mass Effect 2 като праволинеен шутър или като ролева игра. Или да я превърнете в нещо средно между двете.

Мултиплеър : Не е предвиден.

Цялостно впечатление : Епическо приключение в детайлно разработена галактика, със сюжет, за който сценаристите заслужават отличие. Чете се като книга, гледа се като филм и все пак си остава игра!

*По 3dnews.ru

2 thoughts to “Mass Effect 2 – виртуална космоопера”

  1. Ревюто е написано страхотно, браво. Изиграх играта, както и първата естествено и двете са уникални само по себе си. Това е игра която не бива да се пропуска. С нетърпение очаквам 3-та част, а до тогава преиграване естествено, за да видя това което съм пропуснал и разбира се другия край на играта, защото както е известно има няколко възможни начина за завършек на тази игра.

  2. Познавам няколко човека, които намират играта за скучна. 🙂
    Аз съм от почитателите. Кефят ме предимно детайлите и озвучаването.
    Ах, озвучаването! :))

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *