BioShock 2 – Татенцето те спасява

Rate this post

Утопичните идеи винаги претърпяват поражение – това е основната идея на поредицата BioShock. Построеният на дъното на Атлантическия океан през 1946 г. от промишления магнат Андрю Райън град, наречен Рапчър /Rapture – Ентусиазъм/, е бил замислен като райско място, модел на идеалното човешко общество. Общество без корупция, без правителства, диктатури, национално и идеологическо подтисничество. Учени, лекари, писатели, художници, музиканти, бизнесмени – най-талантливите хора от цял свят са станали жители на Рапчър, за да реализират напълно своя потенциал, да осъществят иновационните си идеи и творчески усилия. Подводният мегаполис трябвало да се превърне в нов свят с висок морал и култура, с хармонични взаимоотношения, въплъщаващи идеите за свобода и щастие. Уви, всичко се проваля. Пълната свобода се превръща в безотговорност, ценностите биват подменени с извратени идеали и резултатът е крах на мечтаното общество.

Събитията в BioShock 2 се развиват през 1968 година.Някогашният ярък и величествен град Рапчър се е превърнал в мрачен и агонизиращ мегаполис. Много негови части са наводнени, сградите се рушат. Магазините зеят с разбити витрини, развлекателните центрове, музеите, кината, парковете са в руини. Жилищата са опустошени, стените им са населени с корали. За вас е отредена ролята на Big Daddy /Голямото Татенце/ – първият генномодифициран човек. Учените са създали тези хора за да охраняват Малките Сестри – момиченца, събиращи веществото АДАМ.

Всъщност, това са програмирани за определени действия същества, облечени във водолазни костюми, добре въоръжени и изпълняващи всяка заповед, без да е необходимо да да им се казва „Моля”. Те не могат да вземат самостоятелни решения и не могат да откажат да се подчинят на дадено нареждане. В този случай обаче, съзнанието на един от ранните прототипи е било освободено и главния герой е получил възможността свободно да мисли и да действа. Сега той трябва да помогне на доктор Бриджит Тененбаум да открие психиатъра София Лемб. Десет години по-рано, тя, под формата на терапевтични сеанси, се е занимавала с промиване на мозъци на пациентите си и дори е основала свой култ. Сега тази жена иска да възроди града и да стане негов господар. За тази цел тя е създала Големи Сестри, които крадат деца от крайбрежните градове и ги превръщат в Малки Сестрички.

Свръхчовекът

Като генетично модифициран човек, вие имате множество нови възможности и умения. Да започнем с това, че сега не е нужно да използвате примитивни оръжия като гаечен ключ, брадва или револвер. Татенцето разполага с мощен арсенал, с който лесно се справя със всеки мутант. Основното оръжие е внушителна по размери бургия. Тя е еднакво ефективна както при отстраняването на препятствия – като каменни зидове, така и за справяне с противника – мутантите за част от секундата се превръщат в купчина димящо месо. Ако искате, можете да смените бургията с „пушка”, която стреля с болтове,  пистолет или автоматична пушка. При това, всяко от оръжията използва няколко типа боеприпаси и е податливо на обновяване. Модернизацията се състои в повишаване точността на стрелбата, увеличаване на щетите върху противника и скоростта на презареждане.

Едновременно с това, героят може да използва и плазмиди, прилагайки специфичните си умения. „Електрозаряд” бързо парализира врага и изкарва техниката от строя. „Горелката” е заменила огнепръскачката и успешно топи ледени блокове. „Телекенезата” позволява да привличате разпръснатите наоколо предмети и да ги запращате по противниците. Плазмидът „Призрак” позволява безпрепятствено и безопасно да бродите из всички помещения. А чрез  „Хипноза” можете да накарате противниците да забравят за вас и да се нахвърлят един срещу друг.

Всички плазмиди също търпят подобрение. Например, ако първоначалния капацитет на запалване може да изгори само един противник, след това, когато минете на по-високо ниво, вече можете да горите тълпа от мутанти. Специфичните способности могат да се комбинират с конвенционални оръжия, създавайки интересна тактическа верига. Да речем, в началото парализирате врага и после го стреляте с картечницата. В допълнение, Татенцето може да „хаква” електрониката и да накара роботи и камери за проследяване да работят за него.

Охрана за децата

Всички тези умения са изключително полезни при пътешествието из Рапчър, защото задачата на Голямото Татенце е не само да стигне до сектантите, но и да освободи малките деца. Както в оригиналната игра, и в BioShock 2 момиченцата са защитени от други Големи Татенца, така че за да спасите Малката Сестра, първо ще трябва да се справите с конкурента си. След като убиете пазителя, стигате до две възможности : да премахнете момичето и да се сдобиете със солидно количество АДАМ или да го оставите да живее. В този случай, тя се изкачва по вас, намества се на рамото ви и ще събира веществото от намерените по пътя трупове.

Трябва непрекъснато да пазите момиченцето, понеже в момента когато тя започне да изтегля със спринцовка АДАМ от някое тяло, веднага бива нападната от десетки гладни мутанти. Ужасните чудовища ще се опитват да убият и вас, и детето, като ви нападат с хладно оръжие или да ви удрят с автомат, например. Като цяло, поведението на мутантите е доста примитивно. В повечето случаи те просто се затичват щом видят жертвата. Но има и изключения. Сред жителите на Рапчър има и такива, които със силата на мисълта си контролират охранителни системи и мутанти, могат да се движат по всякакви повърхности. Такива са Големите Сестри. Те са високи, силни и ловки девойки, добре въоръжени и облечени в олекотени скафандри. Тяхната цел е да не ви допуснат до Малките Сестрички и ще се бият за това до края. Доста ще се поизпотите докато убиете тези воини, които като нинджи се спускат от тавана и преодоляват всички препятствия.

В много отношения продължението е като оригинала. Въпреки малкото нововъведения в механиката на играта, това не я разваля и не я прави скучна. BioShock 2 е много рядка комбинация от антиутопия, драма и черен хумор. Великолепен сценарий, изключително достоверно изигран от виртуални актьори. Завладяващата атмосфера на 50-те и 60-те години на миналия век. Задълбочено разработените портрети на героите. Всичко това прави играта блестящ пример за качествена работа, повдигаща дълбоки социални проблеми и въпроси за относителността на доброто и злото.

Достоинства :

  • Силна литературна основа – колоритни персонажи, необичайни сценарни ходове, връзка с исторически факти;
  • Интересна бойна система – главният герой притежава много умения и способности, благодарение на които схватката с противника никога не е банална;
  • прекрасно пресъздаденият стил арт-деко, изразен чрез архитектурата на сградите и дизайна на интериора;

Недостатъци :

  • линейност – структурата на нивата напомня на коридори с по няколко разклонения без изход;
  • много от противниците се държат примитивно.

Графика : Графиката е далеч от реалността и дори е малко остаряла, но авторите успещно са превърнали това в гротеска. Град Рапчър прави трайно впечатление. Изисканата архитектура в стил арт-деко и миналия разкош на залите прозират през парцали висящи тапети и занемарени стени. Допълнителен колорит придават многобройните тематични плакати. – Оценка 8!

Звук : Озвучаването на диалозите е направено на най-високо ниво и ни кара да вярваме на всяка казана от актьорите дума. Това е безспорен плюс, що се отнася до многото аудиодневници в играта. Заслужава си да отбележим и красивият оркестров саундтрак, едва доловимо подчертаващ атмосферата на 60-те години на миналия век. – Оценка 9!

Сингъл плеър : В допълнение на интересната ролева и бойна система, BioShock 2 има и богат сюжет. В играта са предвидени шест възможни филала, така че едва ли ще се ограничите само с едно изиграване. – Оценка 9!

Мултиплеър : Той се състои от седем режима и предлага на играчите да вземат участие в гражданската война, която всъщност довежда до падението на Рапчър. Можете също да се борите за оцеляване, да защитавате Малката Сестричка и да се съревновавате в събирането на АДАМ. – Оценка 8!

Общо впечатление : Като сравним BioShock 2 с оригинала, можем да кажем, че продължението не съдържа много нововъведения. В същото време, игровата механика е наточена като острие на бръснач. Това прави BioShock 2 един от най-добрите шутери. И като допълнение имаме изключителен сюжет. – Оценка 9!

2 thoughts to “BioShock 2 – Татенцето те спасява”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *